BBC abandoned balanced climate reporting

In 2006, the BBC decided to stop providing balanced coverage of global warming science and policy after “a high-level seminar with some of the best scientific experts.”  UK blogger Tony Newbery  filed a freedom of information request to determine just who the 28 “best scientific experts” were.  The BBC refused to comply and went to great (and expensive) legal lengths to avoid the disclosure.

The original Wayback Machine

The internet, however, has a long memory.  A search of an internet “wayback” machine revealed the 28 names the BBC was hiding.  Surprise, surprise, the list revealed few “best scientific experts” no scientific experts skeptical of the global warming science and policy the BBC would choose to champion, numerous global warming campaigners and business people seeking to protect and expand taxpayer subsidies to their carbon and alternative energy schemes.

Four senior representatives of the BBC, including BBC Director General George Entwistle,  who attended the 2006 meeting have just been disciplined or resigned from their posts at the BBC following a serious scandal which paints them not as neutral journalists reporting for a taxpayer funded news service, but as “ends justify the means” left-wing campaigners.  BBC Newsnight falsely reported that Lord McAlpine, who served as Treasurer of the Conservative Party and adviser to Prime Minister Margaret Thatcher, was involved in the North Wales child abuse scandal.  The charges, which have proven false, were made by the BBC without ever contacting Lord McAlpine to hear his side of the story — apparently, a sad pattern at the BBC.  This has left many asking whether these BBC officials were so filled with disdain for Baroness Thatcher that they rushed onto the air a story which would damage her legacy.

Similarly, were these BBC officials so enamored of the goals of radical global warming advocates to implement their agenda by stifling all question and debate, that they rushed the BBC into its policy of only reporting one side of this expensive and controversial set of policies?

Consider Christopher Booker’s report The BBC and Climate Change: A Triple Betrayal, published by the Global Warming Policy Foundation.

The “Guido Fawkes” blog released the following 28 names as those who counseled the BBC to abandon impartial journalism on climate.   Judge for yourself:

Robert May, Oxford University and Imperial College London
Mike Hulme, Director, Tyndall Centre, UEA
Blake Lee-Harwood, Head of Campaigns, Greenpeace
Dorthe Dahl-Jensen, Niels Bohr Institute, Copenhagen
Michael Bravo, Scott Polar Research Institute, University of Cambridge
Andrew Dlugolecki, Insurance industry consultant
Trevor Evans, US Embassy
Colin Challen MP, Chair, All Party Group on Climate Change
Anuradha Vittachi, Director, Oneworld.net
Andrew Simms, Policy Director, New Economics Foundation
Claire Foster, Church of England
Saleemul Huq, IIED
Poshendra Satyal Pravat, Open University
Li Moxuan, Climate campaigner, Greenpeace China
Tadesse Dadi, Tearfund Ethiopia
Iain Wright, CO2 Project Manager, BP International
Ashok Sinha, Stop Climate Chaos
Andy Atkins, Advocacy Director, Tearfund
Matthew Farrow, CBI
Rafael Hidalgo, TV/multimedia producer
Cheryl Campbell, Executive Director, Television for the Environment
Kevin McCullough, Director, Npower Renewables
Richard D North, Institute of Economic Affairs
Steve Widdicombe, Plymouth Marine Labs
Joe Smith, The Open University
Mark Galloway, Director, IBT
Anita Neville, E3G
Eleni Andreadis, Harvard University
Jos Wheatley, Global Environment Assets Team, DFID
Tessa Tennant, Chair, AsRia


Comments are closed.